نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1436
-
الف
+

رسوم و عنعنات شب چله در ولایت های افغانستان

شب چله(یلدا) در ولایت های مختلف افغانستان تجلیل شد.

به گزارش آی فیلم 2، «شب چله» یا «شب یلدا» یکی از قدیمی‌ترین جشن‌ها است که در کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان و همچنین در بعضی کشورها برگزار می شود.

بسیاری‌ها باور دارند شب یلدا، شبی است که روشنایی و سیاهی با هم جدال می‌کنند و در این میان، روز است که بر شب پیروز می‌شود. در واقع تجلیل از این شب و لحظه شماری برای فردا شدن این شب، نمادی ا‌ست از پیروزی حق بر باطل و روشنایی بر تاریکی و خوبی بر بدی و آگاهی بر جهل و زایش و تولد نور و در آخر هم روشنایی و کوتاه شدن شب های سیاه.
گفته اند یلدا یک واژه سُریانی به معنای زایش و تولد است و این‌گونه ما هر سال شاهد تولد نور در دل بلندترین شب سیاه سال هستیم. 

این شب را بسیاری از مردم در افغانستان نیز گرامی می دارند. در هرات جمع‌های فرهنگی و قشرهای متفاوت از مردم یلدا را پر رنگ‌تر از هرجای افغانستان و در کابل نیز این شب نسبت به دیگر ولایات پر شورتر برگزار می شود.

این جشن بزرگ همه ساله در کشورهای فارسی زبان از جمله ایران، تاجیکستان با شکوه و میمنت بسیار برگزار می شود و بعضی از شهرهای افغانستان نیز از این شب با خواندن شعر و ترانه و نواختن موسیقی و چیدن میوه‌های تر و خشک روی قاب و خواندن حافظ و شاهنامه تجلیل می‌کنند.

مردم این شهرها در این شب گردهم می آیند تا افراد بزرگسال تجربه‌های خود را برای یکدیگر بگویند و کودکان قصه و افسانه‌های شیرین نیاکان خود را بشنوند.

امسال نیز شب چله از جمله از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کابل، ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان در شهر تاریخی بامیان و از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت باستانی بلخ در مزار شریف و از طرف جمعی از فرهنگیان در شهرات هرات به صورت رسمی تجلیل شد.

رادیوها، تلویزیون‌ها، دانشگاه ها و کافه‌های فرهنگی بسیاری نیز در کابل و دیگر بزرگ شهرهای افغانستان از این شب تجلیل به عمل آوردند.

افغانستان ما نوشت: در برنامه‌ ای که از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در کابل تدارک دیده شده بود، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در رابطه با تاریخچه‌ شب یلدا صحبت کرده و یلدا را پیروزی نور بر ظلمت دانسته است.

در ولایت بامیان نیز از شب یلدا تحت عنوان «ترانه صلح در یلدا» تجلیل شد و همچنان در ولایت بلخ باستان، رییس اطلاعات و فرهنگ بلخ، تجلیل از طولانی‌ترین شب سال «شب چله» را از ارزش‌های ملی و فرهنگی کشور یاد نموده و نیز احترام نهادن به رسوم و عنعنات و ارج‌گزاری به رسم‌های دیرینه مردم افغانستان اکنون عنوان کرده است.

بیشتر بخوانید:

تاکید وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان بر احیاء سنت های دیرینه این کشور

پارچه «شب یلدا» با صدای «احسان جمالزاده» از شبکه آی فیلم 2 نشر شد+ویدیو

ویژه برنامه «شب یلدا» از شبکه آی فیلم 2

شب چله (ویژه شب یلدا_1399)

ع ا

نظر شما
ارسال نظر